MODELLERNA

Excalibur Car Club of Sweden

 

Excalibur -

The symbol of succes

Modellerna, karaktärerna och bakgrunden

Vart femte år skulle det komma en ny modellserie från Excalibur, det var inte tanken från början men sen blev det viktigt för att hålla utvecklingen igång samtidigt som det också ändå gav en viss kontinuitet i produktionen.

Totalt byggdes 3 166 bilar av i huvudsak tre olika modelltyper:

Phaeton

2-dörrars, 4-sitsig, cabriolet. Denna modell blev den mest byggda.

Roadster

2 dörrars, 2-sitsig, cabriolet. Fr o m 1980 års modell (Serie IV) med s.k. "svärmorslucka" som gav plats åt ytterligare 2 passagerare.

Sedan

4-dörrars, 5-sitsig sedanmodell. Denna är mycket ovanlig och byggdes endast i 101 exemplar mellan 1988-1989.

Limousine

1989 byggdes också 13 st originalbyggda limousiner (alltså EJ i efterhand förlängda sedanmodeller).

Royal

Dessutom byggdes 1986, 4 st Royal versioner med Phaeton-karossen där den tydligaste skillnaden var att reservhjulen på sidorna ersatts av ett enda som var placerad baktill, uppe på "bakluckan" (som då var ombyggd) samt att "avgasrören" ut genom motorhuven var borttagna. Läs mer här nedan om de olika serierna, karosstyperna och specialmodellerna.

 

Idag är det rätt vanligt att Excaliburbilar förväxlas med s.k. "kitcars" med utseende som äldre bilar. Det förekommer t o m att namnet Excalibur används som samlingsbegrepp för modernare/ombyggda bilar med äldre stil som t ex Zimmer, Jonson, Tiffany, Luxxor m.fl. Dessa är vanligen ombyggda 80 - 90-tals Lincoln med enklare plast-kit som i stort sett endast ersätter flyglar och front.

Förväxla därför aldrig en riktig handbyggd Excalibur med någon av dessa bilar.

Excalibur Car Club of Sweden

 

Box 2002, 144 02 Rönninge

Tel: 08-532 517 50

mail: info[at]excaliburcars.se

web: excaliburcars.se

 

Serie I (SS), Roadster

Serie I, 1965-1969

Serie I (hette från början bara SS).

Brooks Stevens fick klar inspiration från den Ferdinand Porsche designade Mercedes SSK (Brooks hade själv en Mercedes SS Phaeton 1928 i garaget). Ställer man de båda bilarna bredvid varandra ser man dock stora skillnader och förstår att det inte är en kopia.

Den första bilen byggdes med aluminiumkaross och hade manuell växellåda, motorn var från Studiebaker och kompressormatad. När serieproduktionen kom igång var Chevrolet leverantör av drivlinan och karossen byggd i glasfiber, precis som på Corvette.

Fakta Serie I

Motor: Chevrolet sb V8 ca 300 alt. 400 hp.

Vikt: ca 1.100 kg

Antal tillverkade

Phaeton: 100 st

Roadster: 259 st

Nypris: ca 8.500$ (1965)

(Jämförelsevis kostade då en Corvette 4.120$)

 

 

Serie II, Phaeton

Serie II, 1970-1974

Större serier och fr o m nu var Phaeton den mest byggda modellen. Bilen får nu bl a servoassisterade skivbromsar runt om. Bilen blir lite mer "ombonad" och växer i storlek. Dessutom blir AC, två sidoreservhjul m.m. standard.

 

Nu byggs bilen på ett helt egenutvecklat chassi och drivlinan är från Chevrolet oftast med en 454.

 

Fakta Serie II

Motor: Chevrolet bb V8 ca 300 hp.

Vikt: ca 1.900 kg

Antal tillverkade

Phaeton: 270 st

Roadster: 72 st

Nypris: ca 15.500$ (1970)

(Jämförelsevis kostade då en Corvette 5.700$)

 

 

Serie III, Phaeton

Fakta Serie III

Motor: Chevrolet sb V8 ca 250 - 300 hp.

Vikt: ca 2.000 kg

Antal tillverkade

Phaeton: 1.065 st

Roadster: 76 st

Nypris: ca 27.500$ (1975)

(Jämförelsevis kostade då en Corvette 8.100$)

 

 

Serie III, 1975-1979

Största synliga förändringen var framskärmarna som nu gick längre ner på sidorna och plastkåpor runt reservhjulen blir standard.

Bilen blir också något större.

Serie IV, Phaeton, Anniversary edition

Serie IV, 1980-1984

Karossen genomgår stora förändringar med t ex helt integrerad "koffert" och 2-delad framruta. Bilen får en mindre V8-motor 305, men kan även beställas med 350. Detta främst p g a hårdare avgaskrav i Kalifornien.

Allt fler funktioner blir elmanövrerade som fönsterhissar och cabrioleten. De utanpåliggande avgasrören är fr o m nu bara för designens skull. 1984 tillverkas 50 st av de årets produktion som "Anniversary edition" för att fira företagets 20-årsjubileum. Dessa fick en särskild 2-tons färgställning på karossen samt en bred kromlist i "midjehöjd" efter karossidan. Dessutom försågs de med en särskild numrerad jubileumsplakett.

Fakta Serie IV

Motor: Chevrolet sb V8 ca 200 hp.

Vikt: ca 2.200 kg

Antal tillverkade

Phaeton: 824 st

Roadster: 171 st

Nypris: ca 55.000$ (1980)

(Jämförelsevis kostade då en Corvette 23.000$)

 

 

Serie V, Roadster

Fakta Serie V

Motor: Chevrolet sb V8 ca 150 alt. 200 hp.

Vikt: ca 2.300 kg

Antal tillverkade

Phaeton: 215 st

Roadster: 55 st

Sedan: 101 st (1988-1989)

Limousine: 13 st (1989)

Royal: 4 st (1986)

Nypris: ca 75.000$ (1985) Phaeton

(Jämförelsevis kostade då en Corvette 29.000$)

 

 

Serie V, 1985-1989

Mycket små synliga förändringar men under karossen blir hjulupphängningen specialbyggd, tidigare har det varit GM komponenter. Bilarna får också elstyrda yttre backspeglar. Inredningen förändras med en betydligt större mittkonsoll och något modifierade framstolar. Vissa mindre skillnader på karossen och kåporna runt reservhjulen får ny design. Precis som på Serie IV Roadster sitter 2 passagerare i "svärmorslucka" som är elmanövrerad.

Limited Edition 100

Limited Edition 100, 1991-1994

Eftar att tillverkningen i princip avslutats 1989 återupptogs tillverkningen i helt ny regi i början av 90-talet. Någgra bilar byggdes som "Limited Edition 100". Dessa brukar dock inte betraktas som "riktiga" Excaliburs, även om de också var handbyggda. P g a allt strängare säkerhetskrav blev det stora förändringar i kupén med diverse krockkuddar och helt annan instrumentering. Exteriört känner man lätt igen dessa bilar eftersom de återigen (som serie I-III) hade 3 stycken avgasrör på varje sida som löpte ut genom motorhuven, dock var dessa fortfarande bara för designens skull, precis som på serie IV-V. Efter en tid avslutades tillverkningen utan att något större antal byggdes och produktionen lades ner för gott. I Sverige finns inga bilar av denna modell.

Fakta Limited Edition 100

Motor: Chevrolet LT 1 V8.

Antal tillverkade: ca 23 (exakt uppgift saknas)

Nypris: 90.000$ (1994)

 

Övrig information saknas.

 

©Excalibur Car Club of Sweden, 2010-2017